П’ять років тому експерти Bosch провели екскурсію для журналістів по своєму науково-дослідницькому центрі в Боксберзі (Німеччина) – показали лабораторії, полігон, тестові машини, можливе і неможливе обладнання… У корпусах площею, як половина нашого Запорізького автозаводу, вчені, інженери і техніки займаються дослідженням самих лише гальм. Зауважу, не виробляють, а тільки досліджують!
Ігор Широкунені, проте один колега придумав для прес-конференції каверзне питання: «Чому, – запитав він, – 20 років тому я міняв колодки кожні 30 тис. км і знати не знав про заміну дисків, а тепер я міняю колодки кожні 15 тис. км, до того ж на 40 тис. поміняв і передні диски?»
Відповідь інженерів Bosch викликала в залі легке здивування: «Не виключено, що незабаром диски будуть мінятися разом з колодками! Адже і швидкість зросла, і вимоги, які пред’являються до сучасних автомобілів у питаннях гальмування, не порівняти з ситуацією 20-30-річної давнини».
Потім ми дізналися про те, що для максимальної ефективності гальм і диски, і колодки повинні бути не просто з певними фрикційними властивостями, а і з взаємопов’язаними якостями! Тобто в ідеалі «чіпкість» колодок повинна бути підібрана, підігнана до «чіпкості» диска. Така собі ідеальна гальмівна пара, яка і відповідає за характеристики гальм.
Справа ж не тільки в ефективному уповільненні, а й у можливості його точно дозувати. Більшість систем безпеки, починаючи з ABS із ESP, що забезпечує курсову стійкість, і закінчуючи протибуксувальною TCS, використовують у роботі колісні гальмівні механізми. Тут важлива й ідеальна геометрія деталей (ніякого биття!), і однорідність твердості, і температурна стабільність. Тобто і холодні (наприклад, мінус 300С), і гарячі (тут і +6000С не межа) колодки з дисками завжди гальмують однаково. При цьому колодки не повинні верещати і осипатися від перегріву, а диски – коробитися від різкої зміни температур, наприклад, при заїзді в крижану калюжу. Взагалі, головне – надійне гальмування, а довговічність – це важлива характеристика, проте не першорядна. Європейський підхід, самі розумієте.
Ту розмову в R&D-центрі Bosch я згадував, коли прийшов час міняти колодки на одній з сімейних машин. Через журналістську допитливість поміняв їх разом з дисками, хоча останні були ще «рідними», зношеними ледь на третину. Вирішив купити усе однієї марки і прослідкувати, як спрацює ідеальна пара: як буде гальмувати, скільки послугує і що здасться швидше. Комплект запчастин – диски, колодки, гальмівну рідину – вибрав Bosch, оскільки тільки за цим брендом мав стопроцентне надійне джерело покупки – найближчу СТО Bosch Service, де ймовірність натрапити на підробку була виключена. Що ж, поміняв – і забув. Машина і до цього дня їздить, справно зупиняється у міській метушні, з ходу відгальмовується на шосе і пройшла на цьому комплекті набагато більше заявленого кілометражу. Ось що означає деталі, що на всі 100 відповідають один одному!
Зрозуміло, що не варто прагнути кожного разу купувати запчастини в комплекті з сусідніми (тим паче що це далеко не завжди можливо), але приклад дуже показовий. Адже при такій заміні, окрім питання довговічності, відразу закривається тема «які колодки вибрати» – такі, щоб гірше гальмували, проте зберегли диски, чи навпаки – більш чіпкі, проте більш злі щодо дисків? Тим паче насправді, як бачимо, «агресивність» чи «м’якість» фрикційного матеріалу з ефективністю гальм безпосередньо не пов’язані.
Якість у світі запчастин – поняття комплексне, і досягається наполегливою працею: конструкторів, технологів, дилерів, механіків, які поставили запчастини на автомобіль. А що робити нам, споживачам? Скільки платити? Як визначати, де купувати? Варіантів відповіді багато, але найпростіший – як у дитячій приказці: місця треба знати.
Ігор Широкун